Prison Architect je strategija neovisnog studija Introversion u kojoj je vaš zadatak osmisliti, izgraditi i održavati zatvorski kompleks. Igra, koja je bila inspirirana npr. Dwarf Fortressom, izvedena je u 2D grafici s pogledom iz ptičje perspektive.
Gradit ćete različite zgrade - ćelije, tuševe, kantine, radionice, oružarnicu ili bodljikave ograde i visoke zidove, kako zatvorenicima bijeg ne bi bio tako jednostavan. Treba zapošljavati osoblje - građevinske radnike, čistače, kuhare i naravno čuvare koji će nadzirati sve. U upravu zatvora također je moguće zaposliti posebne NPC-e poput ravnatelja zatvora, upravitelja ili računovođe, preko kojih se otključavaju razna poboljšanja.
Svaki zatvorenik je jedinstvena osobnost s vlastitom poviješću, izgledom i karakternim osobinama. Svi međutim imaju iste potrebe - žele jesti, dobro se naspavati ili se možda vidjeti s članovima obitelji. Upravo je zadovoljavanje njihovih potreba velik dio igre. Ako su zatvorenici u nečemu izrazito nezadovoljni, skloni su stvaranju problema. Mogu, na primjer, iz kantine prokrijumčariti pribor za jelo i potom napasti čuvare. Stoga je prikladno uvesti određene sigurnosne procedure i provjeravati zatvorenike na detektoru metala pri izlasku iz kantine.
S vremenom je moguće ponuditi zatvorenicima prekvalifikacijske tečajeve - mogu učiti u kuhinji ili u radionici, drugi mogu ići, primjerice, psihologu i pokušati riješiti svoje nasilne porive. Sve to povećava šansu zatvorenika da se nakon puštanja iz vašeg zatvora uključe u normalan život. Ako sva sredstva zakažu, uvijek postoji mogućnost poslati nasilnika u samicu bez prozora i toaleta ili upotrijebiti ultimativno rješenje u obliku električne stolice.